Restaurant
Restaurant

1.000.000 euro in 3 ronden voor de Vrienden van Chateau

Ronde 2 van 3! Vriend worden van Chateau is mega leuk, want wie wil er niet bij club van de mensen van het goede leven horen. Iedere vriend kan binnenkort de vriendenpas op de mat verwachten die standaard korting geeft op alle wijn en tickets van Chateau, ook op de wijn in ons spiksplinternieuwe restaurant (en in de tussentijd fluister je mijn collega’s in dat je ‘vriend’ bent). Ook sta je op de gastenlijst van het jaarlijkse Fete des Amis dat rondom de dag van de lente plaatsvindt en alle relaties van Chateau samenbrengt onder het genot van veel lekkers, uiteraard plus 1. 

30 aandelen kosten 1.050 euro
100 aandelen voor 3.500 euro (ontvang gratis een doosje wijn in de mix)
300 aandelen voor 10.500 euro (kom je keertje eten voor 2 op onze kosten?)
500 aandelen voor 17.500 euro (samen met de wijnmaker op tour door de winery & daarna lekker eten voor 2)

Wil je meer investeren?
Dat kan tot 50.000 euro via het Eyevestor-platform en anders vooral even contact met ons opnemen!

 - Remy in the winery

Word Lid!

De vriendenclub bestaat sinds 2019 (juridisch vertegenwoordigd door een STAK) en is mega belangrijk als founding financial partner. De totale groep bestaat uit 329 leden die samen 1.012.630 euro hebben geïnvesteerd. Naast de vriendenclub zijn er ook een aantal angel investors die samen goed zijn voor een bedrag van 3.840.000 euro. Wil je weten wat het aandeel van de STAK in het geheel is, klik dan op de WORD VRIEND-knop en bekijk de status quo via het Eyevestor-platform.

Chateau Amsterdam is ambitieus en wil in 2025 een top-3 wijnmerk in NL zijn. Dit gaan we voor elkaar krijgen door een slimme strategie waarin media, retail en e-commerce samenwerken rondom onze urban winery in Amsterdam-Noord, met een uniek product ‘Vin de l’Europe’ en door een merkpositionering die we allemaal begrijpen: “het leven dient gevierd te worden!” En alsof dat nog niet genoeg is, introduceren we vanaf volgend jaar een nieuwe eco-verpakking en beloven we in 2025 een 100% bio-gecertificeerd assortiment te voeren. 

Hier wil je bij zijn: een investering die niet alleen leuk is, maar ook slim voor je portemonnee & goed voor de wereld.

Alle goeds, en hopelijk tot snel, Remy Harrewijn – oprichter.

 - Vriendenclub

Henk Jan Beltman, Chief Chocolate Officer Tony's Chocolonely

"Disruptors van de nogal traditionele wijnwereld. Liefhebbers van genot. Experts van wijnmaken. De place to be in Amsterdam. Dat is Chateau Amsterdam"

 - Vriendenclub

Harold Hamersma, Wijnjournalist & Wijncriticus

“Toegegeven, ik ben chauvinistisch maar de wijnen van Chateau Amsterdam zijn een wereldstad waardig.”

 - Vriendenclub

Lisan Jonker, Category Manager Wine bij HEMA

“Chateau Amsterdam brengt de magie van het wijnmaken naar de stad."

Meer informatie? Download onze plannen

Waarom aansluiten bij de (inmiddels) meer dan 300 man grote vriendenclub van Chateau een goed idee is? Terechte vraag! We hebben een ondernemersbrief geschreven waarin we alles uitleggen. Hierin staat meer informatie over waar we jouw geld voor willen gebruiken, wat we in het verleden hebben gedaan hebben met het kapitaal en hoe ons bedrijf er nu voor staat. 

Download de brief
 -
06-04-2022 | Marketing Tribune
Deze urban winery wil wijn toegankelijk maken voor iedereen en vinologische dogma’s doorbreken
Lees artikel
08-03-2022 | De Telegraaf
"Duitse en Spaanse druiven belanden bij wijnmaker uit Amsterdam-Noord in één fles"
Lees artikel
08-03-2022 | De Ondernemer
"Onze wijn verbindt en brengt verschillende achtergronden en culturen bij elkaar in onze winery in Amsterdam: producent en consument, jong en oud, natuur en stad, Europa en Amsterdam."
Lees artikel
02-08-2021 | Volkskrant
"Je hoeft niet tussen de druivenstokken te zitten om een wijnhuis te beginnen."
Lees Artikel
25-11-2021 | Creative Achievers Podcast
"Het gaat goed met Chateau. Elk jaar verdubbelt het aantal gebottelde flessen."
Luister Podcast
 - Chateau Amsterdam Investorsclub

A club of one is not a club.

Veelgestelde vragen

Je eerste vrienden blijven speciaal. Zie het maar een beetje als beste vrienden, of jeugdvrienden. Daarom staan ze met naam en toenaam hier vermeld. Stuk voor stuk fijne mensen met plezier in het leven, altijd op zoek naar inspiratie en nooit te beroerd om een handje te helpen. 

Lenneke van Ingen: Oprichter van A Million Faces en Creative Connectors – talent ontwikkeling en casting.

Bianca Pander: Mede-eigenaar van BKB – campagnebureau.

Jenny Elissen: Impact Investor verbonden aan o.a. PYMWHYMYC, en commissaris bij o.a. Transavia.

Gijs Kerbosch: Oprichter van Halal Amsterdam – film en fotografie.

Alexander Schuil: Managing Partner bij Novidam Capital Partners in New York.

Sjoerd Raaijmakers: Oud-COO en mede-oprichter van Vice Benelux.

Joris Snelten: Eigenaar Delta Wines.

Adriaan Nanninga: Bankier bij ABN AMRO.

Edial Dekker: Internet ondernemer (oa. Gidsy), cider-maker en bierbrouwer.

Daan Janssen-Roosenboom: Oprichter Chef du Web, online marketing.

Steijn Koeijvoets: Eigenaar 3S Music en management van o.a. MY BABY en Michelle David & The Gospel Sessions.

Arno Janssen: Offshore ingenieur, paraglider en wijnmaker.

Marco Tiggelman: Marketeer en eigenaar Bucket Wines.

Deni & Lisa Harrewijn: Al vaak te hulp geschoten bij het maken van vintages 2017 en 2018; tevens consultant bij Comparex en docente onderbouw.

Marc den Hartog: MD bij Renewi.

Esmee Langereis: Wijnjournaliste bij o.a. NRC.

Richard Burger: Oprichter van Swapfiets.

Dirk de Bruijn: Ook oprichter van Swapfiets.

Cedric Muyres: Oprichter Snowstar Records en management van Kensington.

Sidney Vollmer: Reclame-creatief en schrijver.

Ewout Karel: Innovatiemanager bij T-Mobile en oprichter van Innovation Warriors.

Ikaros van Duppen: General manager inJazz en Buma Music in Motion; Buma Cultuur.

Dolf Reijnders en Bart Bongers: Oprichters van Flock Consultancy – organisational transformation.

Frank Kimenai: Europees cultuurconsultant met een expertise in de muziek.

Marcel Wiebenga: Muziek en reclameondernemer.

Lourens Hengst: Oud collega van Jos en service manager bij KEMBIT.

Birgitte van den Broek: Managing director bij TeslinCS – huis voor fondsen en trustdiensten.

Max Schimmelpenninck: Ook managing director bij TeslinCS – hetzelfde huis voor fondsen en trustdiensten.

Johan ten Dolle: Adviseur veranderingsmanagement, technologie en innovatie.

Jeroen Tebbe: Creatief strateeg en initiatiefnemer van No House Wine.

Rob Stam: Ooit planoloog bij de Gemeente Amsterdam, nu wijnliefhebber.

Paul Lindeboom: Freelance source manager binnen de voedingsmiddelenindustrie en vinoloog in opleiding.

Hugo de Haas van Dorsser: Copywriter en performance artist.

Mathilde Verdam: Postdoctoraal researcher bij het Academisch Medisch Centrum in Amsterdam.

Celine van Deest: Sales manager bij Amsterdam Cheese Company

Bastiaan Kommers: Oprichter van DutZ collection.

Rick Nelsonberg: Oprichter van Oedipus.

Jeroen en Sascha Doucet: Eindbaas bij Ignition en innovatiemanager bij de Jaarbeurs.

Mark Schiefelbein: Metrics wizard bij menig digitale start-up zoals Revue en HousingAnywhere.

Thierry en Willemijn Westland: Oprichter van de Kaasbar en mede-eigenaar van het familiebedrijf achter Old Amsterdam en Maaslander.

Leonard van Buitenen: Horeca organisatie bij Festival De Parade.

Jos & Rita Harrewijn: Wijnmaker en mede-initiatiefnemers van Chateau Amsterdam.

Sidney de Koning: Founder & allround creative van Culinerd.

Richard Bross: Mede-eigenaar van QBS-Group en NoCeiling.

Ronald Eleveld: Ook mede-eigenaar van NoCeiling.

Henk Jan Beltman: Eigenaar van Tony Chocolonely.

Eric Altman & Victoria Castro Cortes: directeur Food & Retail Corporate Finance ABN AMRO.

Yvonne Nassar: Marketing directeur Van Gogh Museum.

Jan Willem Dekker & Jacqueline Niesten: Eigenaar van Brand Builders en founder van Sulfree.

Constant van Limburgh: Investeerder en ondernemer.

Huyb Monsjou: Eigenaar van Aerodynamics – private jets.

Patrick Albers: Senior sales consultant in de wijn.

Oscar Kusters: Zelfstandig beschermingsbewindvoerder en wijnenthousiast.

Valentijn Borstlap: Oprichter van YourHosting en mede-eigenaar van Resello.

Endymion Struijs: Oprichter Endymion Amsterdam – Accountants.

David Behrens: Oprichter Ping Media.

Vincent Lichtenberg: Front end Developer.

Niels Walboomers & Jettie Muris: Managing Director Sony Music Publishing Benelux

Tom Walter: Ook front end developer maker van deze website.

Herman Hintzen: Partner in HENQ Invest.

Koos Terpstra & Eveline Breen: Schrijver en toneelregisseur.

Niels Teves: Oprichter Fintage, intellectual media rights.

Karin van der Meijden: Werkzaam bij D-Vine en vinoloog in opleiding.

Fleur de Vries & Kris Marnette: Hoofd Marketing at Chateau Amsterdam & Product owner & People lead bij Bol.com

Mike Kalle: Kapitein bij de Nederlandse Armed Forces.

Investeren kan vanaf €1.050,- tot een bedrag van €50.000. Voor investeringen groter dan €50.000 leg je direct contact met onze founder Remy. Dit doe je door een mail te sturen naar sharefunding@chateau.amsterdam

Investeren in de tweede ronde kan tot en met 24 december 2022.

Je koopt certificaten in de STAK Vriendenclub Chateau Amsterdam. De certificaten van aandelen geven jou als Vriend economisch recht, dit betekent dat je mede-eigenaar bent en mee profiteert van de waardestijging en ook meedeelt in de winst op het moment dat Chateau Amsterdam dividend uitkeert.

Alvorens er dividend uitgekeerd wordt dient eerst het bestuur van de B.V. te besluiten hoeveel procent van de winst geherinvesteerd wordt en welk gedeelte gealloceerd wordt als dividenduitkering.

Aan de certificaten van aandelen is geen stemrecht verbonden. De certificaten van aandelen zijn gedigitaliseerd. Door deze digitalisatie wordt investeren en verhandelen laagdrempelig zonder tussenkomst van notaris. Op Eyevestor heten alle vormen aandelen Eyecons.

Investeren brengt risico’s met zich mee. Investeer dus alleen als je de financiële ruimte hebt om het geld te kunnen verliezen. Buiten je inleg loop je verder geen risico en als investeerder berusten er geen andere (toekomstige) verplichtingen op je.

Chateau Amsterdam wilt groeien op basis van eigen vermogen. Zeg maar samen groeien, samen delen. En, aangezien Chateau Amsterdam grote ambities heeft, moet het forse investeringen doen, die (nog) niet uit de lopende verdiensten betaald kunnen worden.

Waar we nu geld voor nodig hebben zijn drie zaken: 1. werkkapitaal (het geld dat nodig is om de voorraad wijn mee te laten groeien, 2. aanloopverliezen (groot denken betekent goede mensen aantrekken en dat kost geld, die kosten lopen voor de baten uit), en 3. media-budget (we zullen toch aan Nederland moeten gaan laten zien dat we er zijn en dat we er toe doen).

Chateau Amsterdam (Amsterdam Winery B.V.) is begin dit jaar op 8.5 miljoen euro gewaardeerd (de zogenaamde ‘pre-money’ waarde). Sindsdien is er een kleine 2.5 miljoen euro opgehaald waarmee de waardering van het bedrijf inmiddels tegen de 11 miljoen euro ligt (‘post-money’ waarde). Met het geld dat Chateau Amsterdam in deze investeringsronde wilt ophalen, (€300.000), komt de waarde op 11.0 miljoen euro rond uit (de ‘post-money’ waarde).

De uiteindelijke prijs per certificaat van aandeel wordt berekend door de bedrijfswaarde te delen door het aantal uitstaande aandelen. Deel je 11.0 miljoen euro door 311.214 aandelen krijg je een prijs van 35 euro per aandeel. Een inleg van 1.050 euro levert dus 30 certificaten van aandelen op.

De afgelopen jaren hebben de vrienden en investeerders keer op keer geïnvesteerd in Chateau. Ieder op een ander moment, en dus tegen een andere waardering. Ooit begonnen op 10 euro per aandeel, is de waarde nu 35 euro per aandeel. Chateau wilt doorgroeien tot ten minste 100 euro per aandeel.

In de Finance Tab van de Eyevestor-pagina staat het volledige valuation rapport dat begin 2022 door een Financial Valuator ism het Sharefunding-consultancy team is opgesteld.

Chateau Amsterdam maakt het mogelijk om digitaal mede-eigenaar te worden via het Eyevestor platform. Eyevestor is een online sharefunding platform waar organisaties hun eigen vermogen kunnen plaatsen, digitaliseren en verhandelen. Sharefunding betreft het ophalen van groeikapitaal via eigen vermogen. En eigen vermogen is fijn, want dat houdt de solvabiliteit gezond.

Op jouw persoonlijke pagina op het Eyevestor platform kun je in je dashboard (overzicht) bijhouden hoeveel certificaten (aandelen) je hebt in Chateau Amsterdam. Per transactie krijg je ook een e-mail ter bevestiging van je aankoop en een transactiecertificaat welke fungeert als bewijs. In je account kan je al jouw transacties en details per transactie terugvinden. Op Eyevestor worden de digitale aandelen in Chateau Amsterdam (Amsterdam Winery B.V.) eyecons genoemd.

Investeer je via het platform van Eyevestor dan zullen we op een zeker moment onderlinge-, en misschien later externe handel toestaan, en je verdient natuurlijk mee als de aandeelhouders een (deel) van de aandelen verkopen aan een derde partij. Het streven is om verhandelbaarheid mogelijk te maken wanneer Chateau winstgevend is, volgens de prognoses is dit vanaf 2025.

Wanneer verhandelbaarheid mogelijk is bepaal jij de minimale prijs die je wilt ontvangen. Dat doe je anoniem. Kopers kunnen vervolgens anoniem bieden. Als jij een prijs ontvangt waarmee je blij mee bent dan accepteer je de Kopers biedprijs. Bij elk bod ontvang je een e-mail dat er een bod gedaan is. Zodra jij dit bod geaccepteerd hebt, krijgt de koper 24 uur om de betaling af te ronden. De betaling loopt ook via Eyevestor en wordt direct doorbetaald (minus de Eyevestor transactiekosten van 2,5%) naar jouw bankrekening zoals vastgelegd in je gebruikersprofiel op het platform.

Door mede-eigenaar te worden van een bedrijf zijn er twee manieren om rendement te behalen. Op basis van de uitkering van dividend (winst) en op basis van de marktprijs (het verschil tussen de aankoopprijs en de verkoopprijs van jouw certificaten van aandelen). 

Hoe hoog het rendement zal zijn, kan nooit met zekerheid gezegd worden. Dat er waarde toegevoegd gaat worden aan het bedrijf is zo goed als zeker. Je stapt in een relatief vroege fase van Chateau Amsterdam in, samen groeien we van start-up naar scale-up. Als er waarde toegevoegd wordt aan het bedrijf zal dit direct van invloed zijn op de omzet en resultaten en daarmee op de waarde van jouw aandelen.

We zien goede kansen om vanaf 2024 break even te kunnen draaien en zien een mooie winst ontstaan vanaf 2025. Heb je certificaten van aandelen in je bezit? Dan deel je hier in mee. De hoogte van het dividend wordt elk jaar na vaststelling van de jaarcijfers en voor 1 juni bepaald. Het bestuur besluit of de winst wordt uitgekeerd als dividend of dat deze wordt geherinvesteerd. Het verwachte dividendrendement voor de komende jaren is daarmee dus lastig in te schatten, zeker omdat Chateau Amsterdam samen met jullie als mede-eigenaren nog lang niet uitgegroeid is.

Naast de monetaire benefits als mede-eigenaar van Chateau Amsterdam, ben je ook onderdeel van onze community. Dit houdt, onder andere, in:

  • Altijd 10% korting op onze wijn: in onze (web)shop, de wijnbar of ons restaurant. Met de ‘vriendenpas’ krijg je altijd 10% korting op de wijn.
  • Een uitnodiging voor jou en je +1 voor ons jaarlijkse ‘Fête des Amis’. Een intiem evenement voor de inner circle van Chateau Amsterdam, waarop je in elk geval onze wijnen kunt proeven en samen met kunt proosten op het goede leven. In 2023 vieren we dit op 24 maart.
  • Je wordt als eerste op de hoogte gebracht van nieuwe events of andere nieuwtjes rondom het merk en je krijgt voorrang en korting op de kaartverkoop van onze eigen events.
  • Verder houden we je elk kwartaal per op de hoogte van de avonturen en voortgang van ons bedrijf per email

Nee. Het platform Eyevestor rekent 2,5% met een minimum van €1 per transactie. De verkoper, in dit geval Chateau Amsterdam, betaalt deze transactiekosten. Bij het kopen van certificaten ter waarde van €10.000 betaalt Chateau Amsterdam dus €250.

Als je besluit om je certificaten te gaan verkopen, betaal jij als verkopende partij de transactiekosten. Dan betaal jij dus 2,5% met €1 minimum per transactie over je verkoop. De koper betaalt wederom niets.

Verder rekent Eyevestor geen kosten aan gebruikers en accountholders.

Het platform van Eyevestor biedt de mogelijkheid om op ieder moment van de dag een export te draaien van jouw transactie(s) (investering). Op 1 januari van het nieuwe jaar kun je ook een jaaroverzicht exporteren vanuit Eyevestor. Dit biedt een overzicht van hoe veel certificaten je hebt in welk bedrijf en tegen welke waarde. Deze informatie zou je bijvoorbeeld voor je eigen administratie of belastingaangifte kunnen gebruiken. Voor vragen met betrekking tot administratie kun je terecht bij support@eyevestor.com

Nee. Eyevestor rekent geen bewaarkosten of andere kosten of verplichtingen. Wat betreft aansprakelijkheid: die is er niet voor jou. Als je investeert, koop je één of meer aandelen van Chateau Amsterdam (Amsterdam Winery B.V.), als investeerder ben je uitgesloten van aansprakelijkheid. Alleen het bestuur van de onderneming heeft aansprakelijkheid. Aandeelhouders die nu investeren kunnen nooit aansprakelijk worden gesteld voor wat dan ook wanneer dan ook.

De waarde van de certificaten valt in Box 3 (vermogen). In box 3 geldt een zogeheten heffingsvrije vermogensvoet van minimaal € 50.650 in 2022 (en € 101.300 als je een fiscale partner hebt). Zie ook deze link. Als de waarde van de aandelen boven het heffingsvrije vermogen uitkomt, zul je hier belasting over moeten betalen. Dit is 30% over het gemiddelde rendement. Hoeveel het gemiddelde rendement is, hangt af van in welke schijf je met jouw vermogen valt (dat boven het heffingsvrije deel uitkomt). Op de website van de Belastingdienst vind je hier meer over.

Dat kan zeker. Maak in eerste instantie op het Eyevestor-platform een gebruiker aan onder je persoonlijke naam. Betaal bij de investering met je zakelijke bankrekening, later kun je in het platform van Eyevestor jouw gegevens overzetten naar de geïnvesteerde vennootschap. Bij vragen kun je contact opnemen met support@eyevestor.com. 

Belastingtechnisch hangt het van je situatie af. Algemeen genomen is de opbrengst van je belegging belastbaar binnen de vennootschapsbelasting. Zowel ontvangen dividenden als gerealiseerde meerwaarde vormen belastbare inkomsten voor de B.V. en worden belast met vennootschapsbelasting.  Deze vennootschapsbelasting bedraagt in 2022 15% tot een winst van € 395.000, daarboven 25,8%.  

Bij de uitkering van de dividenden wordt dan ook voorheffing ingehouden die als voorschot op de verschuldigde vennootschapsbelasting verrekend kan worden. 

Ja. De B.V. en de STAK zijn Nederlandse entiteiten, opgericht en gepasseerd bij een Nederlandse Notaris en vallen onder de Nederlands wetgeving. De sharefunding van Chateau Amsterdam wordt aangemeld bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Dit document kun je vinden via het Eyevestor platform.

We snappen als je vragen hebt. Als we deze niet voldoende beantwoord hebben in onze FAQ hierboven, stuur ons dan een mail naar sharefunding@chateau.amsterdam. Binnen twee werkdagen krijg je antwoord op je vraag.

Meer vragen? Neem contact met ons op.

We snappen als je vragen hebt over onze sharefunding. Als we deze niet voldoende beantwoord hebben in onze FAQ hierboven, stuur ons dan een mail naar sharefunding@chateau.amsterdam. Binnen twee werkdagen krijg je antwoord op je vraag.

 -

Hoe werkt dat nou, een urban winery?

Wijn maken in de stad. Hoe doen we dat precies en belangrijker nog: wie en wat komt daarbij kijken? Neem een kijkje achter de schermen.

 - Chateau Amsterdam Investeerdersclub
Eggs turn into chickens.

ONZE WIJN EN COOKIE COMBINATIE

Om jou de best mogelijke ervaring te geven gebruiken we cookies. Deze helpen je om: te zorgen dat je niet steeds dezelfde informatie in hoeft te vullen, je een soepelere ervaring te geven, inhoud te personaliseren op basis van je interesses en je voorkeuren te beheren.

Functionele cookies:

Deze zijn nodig voor een werkende site. Denk hierbij aan het kijken van onze Youtube videos, of het boeken van een tafel in ons proeflokaal of restaurant. Ook onthouden we zo je cookie voorkeuren zodat je deze volgende keer niet weer hoeft in te vullen.

Aanvullende cookies

Deze gebruiken we om te leren, we doen kennis op om jouw ervaring iedere dag een beetje beter te maken. We analyseren onze site bijvoorbeeld door te kijken welke pagina’s beter bezocht worden dan anderen. Ook gebruiken we analytische cookies om je taalvoorkeur op de juiste manier op te slaan.

Deze laatste gebruiken we voor marketingdoeleinden. Zo kunnen we je aanbiedingen sturen die in het verlengde van je interesse liggen. Denk hierbij aan gepersonaliseerde nieuwsbrieven of interessante gepersonaliseerde aanbiedingen.

Chateau ook jouw kasteel?

Heb je je ooit afgevraagd hoe het voelt om eigenaar te zijn van een urban winery? Investeer nu in onze tweede ronde Sharefunding.